Het geheim van innovatie: Houd het oldschool

At Saucony, we place great importance on staying loyal to our sport, our heritage, our customers, and our product.

Bij Saucony hechten we er veel waarde aan loyaal te blijven aan onze sport, ons erfgoed, onze klanten en ons product. Toch zijn we trots op onze innovatie en streven we ernaar om de sportproductenbranche op zijn kop te zetten door voortdurend nieuwe looks en technologieën te introduceren.

Hoe doen we het? We kijken altijd vooruit op zoek naar dingen die nog nooit eerder zijn gedaan en problemen die moeten worden opgelost, maar we verliezen de ‘oude maar goede’ methoden waarvan we weten dat ze werken, nooit uit het oog. We vertrouwen op het stabiele fundament van ons creatieproces van producten om ons experimenteren met nieuwe concepten te ondersteunen. Een onderdeel van dit proces is in het bijzonder al jarenlang hetzelfde gebleven: Ron. Ron is onze Director of Commercialization en is verantwoordelijk voor zaken als het maken van aanpassingen aan 2D-patronen die we ‘shells’ noemen, of het goedkeuren van de eindsamples die naar productie kunnen worden gestuurd. We vertrouwen op zijn 45 jaar ervaring om de kwaliteit van ons product te waarborgen.

Toen Ron in de schoenenwereld begon was er niet zoiets als een schoenmakersschool, dus hij is onderaan begonnen als stagiair, leerde van degenen die voor hem kwamen en is uitgegroeid tot een van de meest ervaren mensen op zijn vakgebied. De meeste mensen kennen hem hier als ‘de man van de patronen’. Om wat voor design het ook gaat is hij degene die je moet hebben om te weten hoe je van een 2D-schets tot een functionele, comfortabele schoen komt. Het belangrijkste deel van zijn werk, zegt Ron, is om schoenen te maken die goed passen. Net zoals hij in zijn beroep is begonnen, beginnen we bij Saucony onderaan. We maken onze eigen leesten, of schoenvormen, op basis van de pasvorm die we voor ogen hebben. ‘We hebben de controle. In tegenstelling tot andere merken bouwen wij van leest tot schoen, niet van schoen tot leest.’

‘Het is mijn taak te zorgen dat alle schoenen een goede pasvorm hebben voor alle mensen, zonder te zeggen dat één maat iedereen past. Mensen zoals ik zijn voorbijgekomen of met pensioen gegaan, maar dit is hoe ik het heb geleerd en ik heb nog geen betere manier gevonden.’

It is important to note that staying true to our roots does not mean staying stuck in the past. Since the early days of his career, Ron has adopted new methods of doing things, but there are some things that have stayed constant.

Het is belangrijk te benadrukken dat trouw blijven aan onze afkomst niet betekent dat we in het verleden blijven hangen. Sinds het begin van zijn carrière heeft Ron nieuwe methoden aangenomen om dingen te doen, maar er zijn een aantal dingen die constant zijn gebleven. “Vroeger deden we alles met de hand” zegt hij, “maar nu gebruik ik de computer omdat dat gewoon goed werkt.” Er zijn toch een aantal dingen die volgens hem nog steeds handmatig moeten worden gecontroleerd. In het productgedeelte van het Saucony-hoofdkantoor staat Rons plek bekend om het lawaai van zijn plotter, het scheuren van papier en licht vanuit zijn lichtbak, omdat hij op methodische wijze controleert of elk deel van elke schoen de juiste afmetingen heeft op zowel de x- als y-as, zodat alle maten, van vrouwenmaat 36 tot herenmaat 50, er hetzelfde uitzien.

Op veel manieren vertrouwen wij op Rons aandacht voor detail om te zorgen dat we allemaal onze verantwoordelijkheid nemen. Tegen het einde van het productieproces is het aan Ron om onze productstandaarden goed te keuren. Zonder zijn goedkeuring gaat de schoen niet door naar de productie. Na goedkeuring worden de proeven op de fabrieksvloer geplaatst om als voorbeeld te dienen voor alle schoenen die volgens dit model worden gemaakt. We rekenen op zijn ervaring, nauwkeurigheid en ontembare streven naar perfectie om ervoor te zorgen dat alle nieuwe producten voldoen aan de standaard die onze klanten verwachten van Saucony. Elke schoen moet langs zijn grondige inspectie, en zoals al onze fabrieken kunnen beamen aarzelt hij nooit om ze zo vaak als nodig terug te sturen om de kwaliteit te bereiken die hij verwacht.

“Je hebt iemand nodig die ‘op de winkel let’, om ervoor te zorgen dat alles op de juiste manier wordt gedaan en voldoet aan de norm. Ik weet niet hoe je het zonder zou kunnen doen.”

Wat is het moeilijkst aan zijn werk? Ron zegt dat onze klanten in de afgelopen jaren veel intelligenter zijn geworden. “Tegenwoordig maken we niet alleen maar schoenen, maar meer een onderdeel van een uitrusting, deel van een uniform.” Hierdoor worden we gedreven om een nog beter product te maken, en het stuwt creativiteit en innovatie voort. Gelukkig weten we dat we, welke dingen we ook proberen, op Ron kunnen rekenen om ons te helpen alle onconventionele ideeën uit te werken tot een kwaliteitsproduct.

Toen hem werd gevraagd wat zijn favoriete deel van het werk is, zei Ron “Ik vind alles geweldig.” Zoals misschien bij de meeste dingen, is de beloning het beste deel. In de schoenenwereld kan die beloning de vorm aannemen van een prijs van een tijdschrift of congres, maar voor Ron is de grotere beloning gewoonweg te zien dat mensen blij zijn met het product. “Er gaat niets boven te zien dat mensen onze schoenen voor het eerst aanpassen en blij verrast zijn.” Dus we stellen het op prijs als je met een glimlach je Saucony-schoenen aantrekt, want we hopen echt dat we hem zo lang mogelijk hier kunnen houden.

We blijven trouw aan hem zoals hij trouw is gebleven aan zijn kunst.