Je eerste marathon

Vijf dingen die je moet weten

Je hebt je ingeschreven voor een marathon… wat nu?
SaraJane Warner blogt over schoonheid, een gezonde levensstijl en producten waar ze dol op is met een van haar beste vrienden bij BurnItBeauty.com. Ze is groot fan van de Kinvara en heeft deze lichte, neutrale schoen onlangs gedragen bij haar eerste marathon in St. George, Utah.

Dit zijn de vijf dingen die je volgens haar moet weten voordat je je eerste marathon loopt.

1. Bereid je voor op koude EN warme weersomstandigheden.
Hoewel je waarschijnlijk klaar bent voor de kilometers die je moet afleggen tijdens je marathon, kun je je niet voorbereiden op onvoorspelbare weersomstandigheden. Ik hoorde van iedereen dat het begin van de Saint George-marathon stervenskoud is. Dus wat deed ik? Ik had handschoenen, een volledig trainingspak, handwarmers en een dekentje! Maar op de marathondag was het toevallig warm, en dan bedoel ik echt warm. Uiteindelijk heb ik al mijn jassen en uitrusting van me afgegooid zodra ik uit de bus stapte, en aan het einde van de marathon was ik doorweekt van het zweet! Had ik maar zowel in warm als in koud weer getraind. Ik ben tijdens mijn training steeds om 04.00 uur opgestaan om de hitte voor te zijn, en nu was het waarschijnlijk ook goed geweest als ik net als normale mensen om 06.00 uur zou hebben getraind.

2. Draag donkerkleurige shorts op de dag van de race.
Ik weet dat de neon en lichtere kleuren heel leuk zijn, maar VERTROUW ME! Het maakt me niet uit wie je bent, iedereen kan een ongelukje krijgen. Voordat ik lange afstanden liep hoorde ik wel eens over mensen die in hun broek plassen of nog erger 😬, en ik lachte me dood, denkende dat dat mij nooit zou kunnen overkomen. Zoals je wel kunt raden ben ik tegenwoordig ook een slachtoffer van broekplassen. Draag gewoon zwart… genoeg gezegd!

3. Neem je eigen brandstof mee, en nog wat extra.
Soms brengt de race niet dezelfde dingen waar je mee getraind hebt. Mensen, luister naar me… je wilt geen sportgel bij de 30e kilometer als je daar niet mee getraind hebt! Je weet niet hoe je lichaam zal reageren op iets nieuws op de dag van de race, dus het is beter dit niet te riskeren. Ik maakte een beginnersfout en het scheurde mijn maag uiteen! Vuistregel: NEEM NOOIT IETS NIEUWS OP DE DAG VAN DE RACE!

4. Als je moet wandelen, wandel dan in vredesnaam!
42 kilometer is lang! Als je bij elk hulpstation een paar seconden moet wandelen, doe dat dan. Ik beloof dat je de tijd weer inhaalt doordat je meer energie hebt wanneer je weer begint te lopen.

5. Wees een cheerleader.
Toen ik bij kilometer 35 ziek werd van de bovengenoemde sportgel, waren de andere hardlopers mijn cheerleaders. Mensen stopten letterlijk om me een klopje op de rug te geven en te zeggen dat ik het kon! Dat betekende zoveel voor me. Iedereen doet het samen, en ik heb nog NOOIT iemand horen zeggen dat een marathon makkelijk is. Dus wees een cheerleader voor de anderen, en voor jezelf!!

Door: SaraJane Warner, #FindYourStrongTeam Member  blogger voor BurnItBeauty.com. Instagram.